Tuesday, December 29, 2009

Kisah perempuan miskin, lembu tua dan Gaza

Bismilahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah,segala pujian hanya bg Allah tuhan sekalian alam.selawat dan salam kepada rasulullah saw, keluarga dan sahabat baginda...

apa khaba ye teman-teman sekalian, pastinya sudah berada di kampus masing-masing untuk memulakan semester baru...saya masih lagi di rumah,inAllah 4hb barulah semester baru bermula.lama pula rasanya tak belajar,mendengar dan juga mencatat...

inAllah,post kali ni saya hendak berkongsi satu kisah benar yang saya bace dari akhbar dan juga dari email..kisah yang sama...kisah yang mengisahkan perasaan kasih sayang, simpati dan juga keprihatinan antara umat sesama islam..insyaAllah..sama-sama kita hayati..



Lokasi kisah benar ini berlaku di salah sebuah daerah di Yaman dan ianya terjadi dalam bulan Januari lalu.

Kisah penderitaan dan keperitan yang dilalui oleh penduduk Gaza tersebarke seantero dunia. Semua marah, benci, kesumat dan mendidih pedih.Lebih banyak yang terasa sayu dan terharu apabila kanak-kanak kecil nan comel menjadi korban muntahan peluru dan darah membasah bumi tanpa henti.

Tragedi dasyhat ini juga sampai juga ke pengetahuan seorang perempuan tua yang hidup miskin di salah sebuah kampung di Yaman.. Sama seperti orang lain, dia juga turut sedih dan pilu sehingga berjurai air mata.

Lantas suatu hari, dia berazam sedaya upaya untuk cuba membantu sekadar mampu. Kebetulan , 'harta' yang dia ada hanyalah seekor lembu tua, terlalu uzur, kurus dan sudah tidak bermaya.

Dengan semangat tinggi dan perasaan simpati amat sangat, dia berhajat menyedekahkan lembunya itu kepada penduduk Gaza lalu berjalan kaki dari rumah pergi ke salah sebuah masjid di Yaman sambil memegang lembu tunggal kesayangannya itu.

Kebetulan hari itu Jumaat dan para jemaah sudah mengerumuni pekarangan masjid untuk melaksanakan ibadat tersebut.Ketika itu, betapa ramai yang memerhati dan menyorot mata melihat gelagat perempuan tua nan miskin dengan lembunya yang berada di sisi luar masjid. Ada yang mengangguk, ada yang menggeleng kepala. Tanpa kecuali ada juga yang tersenyum sinis malah terpinga-pinga melihat perempuan miskin itu setia berdiri di sisi lembunya.

Masa berlalu, jemaah masjid walaupun khusyuk mendengar khutbah imam namun sesekali memerhati dua mahkhluk tuhan itu. Perempuan dan lembu itu masih di situ tanpa ada cebis rasa malu atau segan diraut wajah. Setelah imam turun dari mimbar, solat Jumaat kemudiaannya dilakukan, biar dibakar terik mentari dan peluh menitis dan memercik di muka, perempuan dan lembu tua itu masih lagi di situ.

Sebaik selesai sahaja semua jemaah solat dan berdoa, tiba-tiba perempuan itu dengan tergesa-gesa mengheret lembu itu betul-betul di depan pintu masjid sambil menanti dengan penuh sabar tanpa mempedulikan jemaah yang keluar. Ramai juga yang tidak berganjak dan perasaan ingin tahu, apa bakal dilakukan oleh perempuan tua itu.

Tatkala keluar imam masjid, perempuan tua itu bingkas berkata :

" Wahai imam, aku telah mendengar kisah sedih penduduk di Gaza. Aku seorang yang miskin tetapi aku bersimpati dan ingin membantu. Sudilah kau terima satu-satunya lembu yang aku ada untuk dibawa ke Gaza, beri kepada penduduk di sana."

Gamam seketika. Imam kaget dengan permintaan perempuan itu namun keberatan untuk menerima. Ya, bagaimana nak membawa lembu tua itu ke Gaza, soal imam itu. Keliling-kelalang para jemaah mula bercakap-cakap. Ada yang mengatakan tindakan itu tidak munasabah apatah lagi lembu itu sudah tua dan seolah-olah tiada harga.

"Tolonglah.. bawalah lembu ini ke Gaza. Inilah saja yang aku ada. Aku ingin benar membantu mereka,"

ulang perempuan yang tidak dikenali itu. Imam tadi masih keberatan.Masing- masing jemaah berkata-kata dan berbisik antara satu sama lain. Semua tertumpu kepada perempuan dan lembu tuanya itu.

Mata perempuan tua yang miskin itu sudah mula berkaca dan berair namun tetap tidak berganjak dan terus merenung ke arah imam tersebut.

Sunyi seketika suasana.

Tiba-tiba muncul seorang jemaah lalu bersuara mencetuskan idea:

" Tak mengapalah, biar aku beli lembu perempuan ini dengan harga 10,000 riyal dan bawa wang itu kemudian sedekahkanlah kepada penduduk di Gaza.

Imam kemudiannya nampak setuju. Perempuan miskin yang sugul itu kemudian mengesat-ngesat air matanya yang sudah tumpah. Dia membisu namun seperti akur dengan pendapat jemaah itu.

Tiba-tiba bangkit pula seorang anak muda, memberi pandangan yang jauh lebih hebat lagi:

"Apa kata kita rama-ramai buat tawaran tertinggi sambil bersedekah untuk beli lembu ini dan duit itu nanti diserahkan ke Gaza?"

Perempuan itu terkejut, termasuk imam itu juga. Rupa-rupanya cetusan anak muda ini diterima ramai. Kemudian dalam beberapa minit bidaan itu pun bermula dan ramai kalangan jemaah berebut-rebut menyedekahkan wang mereka untuk dikumpulkan.

Ada yang membida bermula dari 10,000 ke 30,000 riyal dan berlanjutan untuk seketika. Suasana pekarangan masjid di Yaman itu menjadi riuh, apabila jemaah membida 'bertubi-tubi' sambil bersedekah.

Akhirnya lembu tua, kurus dan tidak bermaya milik perempuan tua miskin itu dibeli dengan harga 500,000 riyal (sekitar RM500,000.00) !

Semua melalui bidaan para jemaah dan orang ramai yang simpati dengan penduduk Gaza termasuk niat suci perempuan miskin itu. Paling manis, setelah wang itu diserahkan kepada imam masjid itu, semua sepakat membuat keputusan sambil salah seorang jemaah bersuara kepada perempuan tua itu.

"Kami telah membida lembu kamu dan berjaya kumpulkan wang sejumlah 500,000 riyal untuk memiliki lembu itu.

"Akan tetapi kami telah sepakat, wang yang terkumpul tadi diserahkan kepada imam untuk disampaikan kepada penduduk Gaza dan lembu itu kami hadiahkan kembali kepada kamu," katanya sambil memerhatikan perempuan tua nan miskin itu kembali menitiskan air mata...gembira.

Tanpa diduga, Allah mentakdirkan segalanya, hajat perempuan miskin itu untuk membantu meringan beban penderitaan penduduk Palestin akhirnya tercapai dan dipermudahkan sehingga berjaya mengumpulkan wang yang banyak manakala dia masih lagi terus menyimpan satu-satunya 'harta' yang ada.

Subhanallah.


Justeru, iktibarnya ialah segala niat murni yang baik sentiasa

mendapat perhitungan dan ganjaran Allah apatah lagi ianya

datang daripada hati kecil seorang yang miskin yang mahu

membantu umat islam yang menderita akibat dizalimi rejim

zionis israel biarpun diri serba payah dan serba kekurangan.- azm






(Kisah ini telah disusun semula daripada cerita

Timbalan Mursyidul Am PAS Dato' Haron Din kepada Harakahdaily

melalui kisah benar yang dipaparkan di sebuah majalah Arab)

words of wisdom


"A useful way of arranging your work is to have

a notebook note in your pocket,

to arrange your time,

to remind you of your appointment

and in which you write your own notes."




"most of the time,

benefits are within what you hate

rather than what you like,

you never know the consequences.

many blessings can actually malice and vice versa."




"only you,

can colour your own life

according to how you look at it.

your life is the product of your thoughts,

so don't put on black glasses."




"happiness is not only whom you are,

whom your parents are,

or how much money you have.

happiness is through religion,

science,

literature

and success."




"it is important to have a book in your hand or around you

because you may waste your free time

without using it properly. the book is the best keeper of time."




these some of words, i have wrote in the bookmark given

to my student during practical...


some of them really like it because the word is match with their life.

may be it suit with you too =)




these word taken from:

706 words of wisdom to be happiest people

by Dr. 'Aid abdullah Al-Qarni


Saturday, December 26, 2009

pengalaman yang tak terbeli..

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah,Allah memberi lagi kesempatan untuk saya mencoret sesuatu di kolam ini. terasa kolam ini kurang terisi, walaupun cuti panjang. Allah izin,kerja-kerja yang perlu dilakukan lebih banyak berbanding masa yang ada.kadang-kadang saya terfikir,yang mana harus diutamakan?...

rasanya,bukan saya seorang shj yang merasakan sedemikian...

disinilah terletak nya dua dari sepuluh sifat muasofat tarbiyah iaitu tersusun urusannya dan bijak mengurus masa..

setuju?

insyaAllah,sama-sama kita praktikkannya..
sebut pasal muasofat tarbiyah,teringat pula KMK 3 Zon timur. salah satu objektif KMK kali ini ialah penerapan 10 sifat muasoffat tarbiyah di kalangan peserta.sifat yang perlu ada di kalangan remaja hari ini.mungkin saya boleh senarai disini,insyaAllah..
.


10 muasofat tarbiyah

1) aqidah yang sejahtera

2) ibadah yang betul


3) akhlak yang sempurna


4) mampu berdikari


5) berilmu pengetahuan


6) badan yang sihat


7) berjuang melawan nafsu

8) tersusun urusannya

9) bijak mengurus masa

10) bermanfaat kepada orang lain


post sebelum ni, bertajuk KMK 3 yang luar biasa..

mesti teman-teman tertanya-tanya kenapa luar biasa?


insyaAllah,saya nak kongsi di sini kenangan sepanjang KMK 3...

peserta
seperti yang saya telah maklum,peserta Allah izin di luar jangkaan.alhamdulillah...

ambil kata dari ukhti yang saya kasihi,"baguh adik-adik ni,hajat sungguh kepada program"...
kata-kata ni menguatkan lagi hati saya,untuk buat yang terbaik sepanjang kmk.peserta yang tiba dari tiga buah negeri yang berbeza, sememangnya menempuh perjalanan yang jauh untuk sampai ke hutan lipur, bukit bakar machang...moga Allah merahmati perjalanan mereka...



tracking
petang pada hari pertama program, saya dah mula tracking.belum sempat sesi ta'ruf bersama adik-adik..mula-mula nak bg peluang kat fasi lain,tapi bila fikirkan balik saya harus pergi untuk melihat track dengan lebih jelas,
memandangkan saya dan adik saya, atiyah yang buat
modul kembara alam iaitu modul untuk tracking.
dengan niat untuk melihat track dengan lebih jelas, saya dan ukhti yang di kasihi, su mengikut shbt dr belakang.mencabar juga track nyer.ada dua,basah dan kering.terjatuh pun ada,alhamdulillah tak ada apa-apa.
mungkin,kurang persediaan,saya dan su hanya pakai sandal biasa sahaja.hanya Allah yang tahu, betapa licinnya batu-batu dalam sungai.tambahan sandal yang saya pakai,separuh botak =)..


sepanjang tracking,rasa terpesona dengan keindahan alam yang tak terusik.subhanallah,hebat ciptaan Allah ni..dengan bunyi air yang mengalir dan ungkas bersahut-sahutan...dalam hati terdetik,adik-adik peserta mesti suka tracking esok ni..insyaAllah...
sepanjang tracking,kami hanya ikut dari belakang.tak kami sangka, esoknya,sebelum kembara alam bermula, semasa sesi taklimat, saya dan su di amanahkan untuk menjadi guide kepada adik2 peserta.ya Allah!jadi guide,boleh ker?mula ragu-ragu dengan diri sendiri..

setelah kumpulan dibahagi,saya telah diamanahkan untuk membawa adik-adik perempuan seramai 29 orang...alhamdulillah,untuk track kering perjalanan smooth jer..tp,bila sampai track yang basah,Allah izin kami sesat 3x...maafkan kak yer adik-adik..rasa bersalah sangat.bukit tak perlu kami daki,kami daki...

alhamdulillah,jarak antara kumpulan tak jauh.Allah selamatkan kami,sebelum pergi jauh...mungkin,sebab utama kami sesat adalah disebabkan track basah kami ikut dari belakang,bukan dari depan macam saya lalui..track basah ditukar last minute,masa taklimat..alhamdulillah,Allah banyak bantu team saya..
adik-adik pun senyap jer,tak merungut.alhhamdulillah..


sepanjang kembara alam,ada 10 check point bersamaan dengan 10 muasofat tarbiyah.alhamdulillah,fasi setiap check point kreatif dalam melaksanakan modul.cukup dengan masa yang diperuntukkan..TAHNIAH fasi!!!




pengisian
alhamdulillah,pengisian kmk kali ini walaupun hanya hanya beberapa slot.tapi sangat bermakna.mana tidaknya adik-adik telah diberi penekanan tentang 10 muasofat tarbiyah, penekanan tentang peranan remaja hari ini dan mauqif sirah yang berbeza antara peserta lelaki dan perempuan...alhamdulillah,daripada komen yang diberi adik-adik berpuas hati dengan pengisian yang telah dijalankan.



ukhuwah

setiap program, ukhuwah lah pengikat hati antara semua yang terlibat.samada antara peserta dengan peserta,fasi dengan fasi, juga antara peserta dan fasi...semoga Allah pelihara ukhuwah yang terbina antara kita...
kepada shbh2 dari terengganu dan phng jzkillah atas bantuan kalian,berkerja bersama shbh2 semua tak terasa penatnya kerana kehangatan ukhuwah sentiasa terasa...
kepada ukhti yang dikasihi,su.kak ingtkan su tak jadi datang..
alhamdulillah,kehadiran su benar-benar memberi kekuatan buat kak aishah.di tambah lagi dengan tracking bersama.alhamdulillah...
Allah telah memanjangkan lagi proses ta'ruf antara kita.moga ukhuwah ini terpelihara dan berpanjangan,insyaAllah.



tarbiyah
dimana-mana sahaja pasti adanya tarbiyah...
kmk 3 kali ini,benar-benar menguji peserta dan juga fasi.dengan kemudahan yang terbatas,nama pun kem kan... kemudahan yang saya maksudkan ialah kemudahan asas seperti tandas, bilik tidur dan kantin.peserta terpaksa berkongsi semaksima mungkin..
mana tidaknya,semua kemudahan ini mencukupi hanya untuk 20-30 peserta.tapi, kerana kesabaran yang tinggi di kalangan peserta,alhamdulillah,Allah izin semuanya berjalan lancar..sama-sama kita jadikan ianya salah satu tarbiyah dari Allah..



kepada adik saya yang dikasihi,atiyah,timb fasi kmk 3...maaf ye kalau terasa terbeban dengan amanah yang diberi...moga atiyah dapat jadikan kmk 3 kali ini satu medan latihan,dalam menjadi seorang da'i..salah satu tujuan ikut tracking pada hari pertama,nak bagi peluang kat atiyah supaya lebih matang dalam melaksanakan program...

insyaAllah,moga Allah bagi kekuatan buat Atiyah dalam menjadi seorang mujahidah...buat saya juga =)
insyaAllah,sekian sahaja coretan saya untuk kmk 3...


kepada semua fasi dan juga adik-adik peserta,doakan moga kita dapat bertemu lagi di kmk 4...


dimana yer?sama-sama kita nantikan..

selingan:

ada satu komen dari adik peserta perempuan,yang benar-benar membuat saya tersentuh.komennya berbunyi...

"Alhamdulillah,saya bersyukur sbb dpt ikut program ni.inilah kali pertama kem yang telah mengingatkan saya bhw tugas saya adlh sngt besar.program ni byk menggunakan praktikal bukan secara teori.harap teruskan cara ini.saya harap dapat mengasingkan lelaki dan perempuan sbb bila hanya ader puteri sahaja kita akan rasa betapa kuatnya ukhuwah itu. seperti yang pernah saya alami di KAS 1..."


KAS 1,walaupun hanya 2 hari.tetapi,benar-benar berkesan buat adik ni.alhamdulillah...

tahniah buat ukhti anis =) yang telah menjayakannya KAS





Tuesday, December 22, 2009

KMK 3 yang luar biasa...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbrt...


Pertamanya dan selama-lamanya,marilah kita merafatkan setinggi kesyukuran kepada Allah swt, kerana dengan izinNya,kita dapat menikmati nikmat-nikmat yang telah Allah sediakan.nikmat-nikmta yang telah membolehkan untuk kita hidup dengan sihat sehingga saat ini...

Alhamdulillah..
insyaAllah dikesempatan masa yang ada saya ingin berkongi bersama dengan teman-teman satu program yang telah saya ikuti baru-bari ini...Kem Minda Kreatif (KMK)...

Alhamdulillah,KMK 3 Zon Timur telah diadakan di Hutan Lipur,Bukit Bakar,Machang...Allah izin,KMK kali ini,begitu diluar jangkaan..peserta yang benar-benar hajat kepada program ini bertambah dari jumlah yang di anggarkan...Alhamdulillah,Allah bagi kekuatan buat fasi dan juga urusetia untuk melancarkan lagi perjalanan program...


terima kasih juga saya ingin ucapkan buat semua yang telah menyumbang tenaga secara langsung atau secara tak langsung sepanjang KMK 3 Zon timur...
untuk menjelaskan lagi suasana program,saya ingin berkongsi bersama
teman-teman gambar yang sempat dirakamkan sepanjang program..



Pendaftaran peserta lelaki





pendaftaran peserta perempuan





Aktiviti in-door








Aktiviti out-door









Solat







Makan-makan






peserta perempuan KMK 3 Zon Timur




fasi dan urusetia KMK 3 Zon Timur

untuk maklumat lanjut terus ke

Laporan KMK 3 Zon Timur

moga Allah izinkan lagi kita bertemu dan

merancang untuk KMK 4 Zon Timur..

insyaAllah..

Wednesday, December 9, 2009

peringatan buat kita

Bismillahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah,Allah mengizinkan lagi untuk kita bertemu di kolam ini...bagaimana dengan pengisian masa kalian?kepada student-student IPT yang sedang cuti panjang,manfaatkan masa sebaik mungkin yer.gunalah masa ini untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang anak dengan sebaiknya.tanggungjawab yang tak dapat kita laksanakan semasa kita di kampus..

kepada adik-adik form 5,semalam last paper kan...moga kejayaan buat kalian..teruskan berdoa,jangan tinggalkan solat hajat yer...tawakkal sepenuhnya kepada Allah swt,moga Dia bagi yang terbaik..insyaAllah...rancang juga masa hadapan sebaik mungkin...contohnya,U mana nak sambung blaja nanti,nak ambik kos apa...tidaklah buntu bila result dah keluar nanti..

insyAllah dikesempatan yang singkat ini,saya ingin berkongsi dengan teman tentang satu kejadian yang telah berlaku di KB Mall,Kota Bhari,Kelantan...
kejadian ini masih baru lg,berlaku pada hari isnin yang lepas...

tak tahu kenapa,tapi saya rasa terpanggil untuk berkongsi di kolam ini...

utk pengetahuan semua,KB mall ni adalah salah satu tempat membeli belah di kota bharu,kelantan..rasanya,semua orang kelantan dah pernah masuk KB mall ni...tempat shopping kan...pada awalnya,saya mendapat SMS dr adik,yang mengatakan KB mall runtuh.hanya Allah yang tahu,terkejutnya saya.KB mall runtuh?ada yang mati ke?

apabila melihat berita pd malamnya,barulah saya tahu cerita yang sebenar...
bukan runtuh..tetapi,satu kemalangan telah berlaku...
kemalangan yang saya rasa agak luar biasa...
ada kematian dilaporkan...takziah buat keluarga mangsa...

kejadian ini,benar-benar menunjukkan Allah boleh ambik nyawa kita dalam sekelip mata sahaja..
walau di mana kita berada dan pada bila-bila masa sahaja...

oleh itu teman-teman...
marilah kita muhasabah diri kita,sejauh mana kita ingt kepada Allah..
sejauh mana kita meletakkan Allah dalam hati kita,dalam perbuatan kita,dalam ingatan kita

kerana kita tak tahu, bila ajal kita akan sampai..adakah di waktu itu,kita ingt kepada Allah atau sebaliknya..nauzubillah...
yang pasti...
kita ingin berjumpa dengan Nya,dalam keadaan yang Dia redha..
insyaAllah



utk maklumat lanjut,saya menjemput teman untuk klik link di bawah...insyaAllah,kalian akan dapat lihat lebih jelas lg...
berita 1
berita 2
berita 3



ini antara gamba-gamba saya ambik dr FB
dinding yang di rempuh kereta


kereta jatuh dari syiling bangunan


kereta jatuh menjunam


mangsa yang cuba diselamatkan


apa yang berlaku pasti ada hikmahnya...

sama-samalah kita jadikan peringatan dan juga pengajaran...

Allah tidak akan menjadikan sesuatu dengan sia-sia...


Tuesday, December 1, 2009

Palestine will be free

dalam kita mengenal erti pengorbanan,sempena hari raya korban...
pada saya,rakyat palestine benar2 mengenal erti pengorbanan dalam menjaga tanah air mereka...
tanah suci baitulmaqdis..
berkorban nyawa, harta benda dengan sepenuhnya untuk negara islam yang tercinta...
mereka cuba sedaya upaya dengan kudrat yang ada untuk melawan zionis yang jauh lebih hebat..
moga Allah menilai setiap pengorbanan yang mereka lakukan untuk menyelamatkan baitulmaqdis...

bagaimana pula dengan kita ye?
apa pengorbanan kita untuk islam tercinta?
tepuk dada tanyalah iman...
insyaAllah harapnya adalah pengorbanan yang telah kita lakukan..
walaupun sedikit cuma..

beberapa hari yang lepas,saya biarkan kalian mendengar nasyeed ini..
inAllah kali ini,saya ingin berkongsi lirik nasyeed ini..
sama-samalah hayati nya...


Maher Zain-Palestine will be free


Every day we tell each other
That this day will be the last
And tomorrow we all can go home free
And all this will finally end
Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free


No mother no father to wipe away my tears
That’s why I won’t cry
I feel scared but I won’t show my fears
I keep my head high
Deep in my heart I never have any doubt
That Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free


I saw those rockets and bombs shining in the sky
Like drops of rain in the sun’s light
Taking away everyone dear to my heart
Destroying my dreams in a blink of an eye
What happened to our human rights?
What happened to the sanctity of life?
And all those other lies?
I know that I’m only a child
But is your conscience still alive


I will caress with my bare hands
Every precious grain of sand
Every stone and every tree
‘Cause no matter what they do
They can never hurt you
Coz your soul will always be free


Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free


Lyrics: Maher Zain & Bara Kherigi

Melody: Maher Zain

Arrangement: Maher Zain & Hamza Namira

© Awakening Records 2009








selingan

apabila kita mendengar sesuatu perkara adalah tak sama bila kita berada

dalam suasana tersebut..itulah yang saya rasa sekarang...


inAllah,saya ingin berkongsi dgn teman-teman..hari raya korban

saya tahun

ini..alhamdulillah,jauh berbeza dengan sebelum ini..moga Allah izinkan..

insyaAllah

Saturday, November 28, 2009

KMK ZON TIMUR


untuk maklumat lanjut tentang

Kelab Remaja HALUAN Kelantan,

sila klik di sini


Thursday, November 26, 2009

salam aidiladha




Hari ini bersamaan 9 zulhijjah merupakan hari yang di tunggu oleh jemaah haji untuk melakukan ibadat wukuf di arafah, bagi kita yang tidak melakukan ibadah haji, adalah di galakkan untuk berpuasa sunat...teman-teman puasa hari ini?

dikesempatan yang ada ini,saya ingin berkongsi dengan teman-teman sekalian tentang ibadah wukuf di arafah...

di petik dari:
syaheed awwal

Hari Wukuf dianggap hari-hari paling mencabar bagi menguji daya ketahanan para jamaah sama ada dari mental, fizikal atau spritual. Suasana yang sangat panas terik membayangkan perhimpunan yang lebih besar, lebih panas dan lebih padat iaitu perhimpunan di Padang Mahsyar.

Pada hari Wukuf, jemaah haji akan berhimpun di Padang Arafah selama separuh hari sebelum ke Muzdalifah.

Arafah merupakan tempat yang sangat penting pada ibadah Haji, dimana di Arafah ini jamaah haji harus melakukan Wukuf. Wukuf merupakan rukun Haji dan tanpa melaksanakan Wukuf di Arafah maka hajinya tidak sah.


Keadaan di Arafah ini merupakan replika di Padang Mahsyar saat manusia dibangkitkan kembali dari kematian oleh Allah SWT.Saat itu semua manusia sama di hadapan Allah SWT, yang membedakan hanyalah kualitas imannya.

Wukuf secara harafiah bererti berdiam diri. Wukuf di Arafah adalah berada di Arafah pada waktu antara tergelincirnya matahari (tengah hari) tanggal 9 Dzulhijah sampai matahari terbenam dengan berpakaian ihram.Pada saat wukuf disarankan untuk memperbanyak doa sambil menghadap kiblat dan mengangkat kedua tangan. Juga memperbanyak taubat memohon ampunan Allah SWT.Sebab saat wukuf adalah saat yang utama untuk berdoa, memohon ampun dan bertaubat.

Selain itu juga perbanyak ibadah lainnya seperti membaca Al Qur'an, takbir, tahmid, tahlil dsb. Selama wukuf jangan sampai melakukan sesuatu yang tidak elok atau tidak sesuai dengan kesucian ibadah saat Wukuf.


Adapun keutamaan Arafah adalah sebagaimana sabda Rasulullah SAW ,"Do'a yang paling baik adalah doa di hari Arafah".
Dalam riwayat lain Rasulullah SAW juga bersabda ,"Tidak ada hari paling banyak Allah menentukan pembebasan hamba-Nya dari neraka kecuali hari Arafah".

Jutaan umat Islam meninggalkan Mekah menuju ke Arafah. Tidak ada dalam dunia satu hari perjalanan yang paling sibuk dan sesak melainkan perjalanan ke Padang Arafah. Kesesakan yang sangat luar biasa di dunia. Bayangkan ribuan bas akan bergerak menuju ke tempat yang sama. Anehnya setiap jamaah haji berjaya sampai ke Padang Arafah sebelum tempoh wukuf berakhir.

Jarak antara Mekah ke Padang Arafah cuma 21km, masa yang diambil oleh bas yang membawa jamaah haji ke Arafah tidak sama, paling cepat 20 minit boleh sampai dan paling lama sehingga memakan masa berjam-jam. Berada di Padang Arafah tidak diperlukan lama, hanya sekadar berada seketika pada waktu-waktu wukuf sudah memadai dan sah wukufnya.

Di Arafahlah peluang terbaik untuk menumpukan sepenuh hati ibadah kita kepada Allah swt. Doa di Padang Arafah antara yang paling mustajab. Jamaah haji tidak akan melepas peluang untuk membaca al Quran, berwirid, berzikir, solat sunat dan berdoa.

source :haji & umrah-misbahul munir blog..

kebiasaannya,selepas selesai solat hari raya..ibadah korban akan di adakan..dimana lembu akan disembelihkan dan daging-daging lembu ini akan di agihkan kepada orang yang memerlukan..

disini,saya titipkan satu video, bagaimana ibadah korban dilakukan...

semoga bermanfaat..



Wednesday, November 25, 2009

sibukkan diri kalian...


Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt....

alhamdulillah,segala puji hanya bagi Allah tuhan sekalian alam,yang terus menerus mengurniakan nikmat buat hamba-hambanya.selawat dan salam ke atas rasul junjungan serta keluarga dan sahabat baginda.marilah kita sama-sama mengaturkan kesyukuran kerana telah di kurnikan satu nikmat yang sangat besar iaitu nikmat iman.tanpa iman,pantaskan kita merasakan nikmat islam pada hari ini.semoga Allah sentiasa pelihara iman kita..insyaAllah.

justeru,saya ingin tanyakan satu soalan buat teman-teman semua...
apa khabarkah iman kalian?
naik atau turunkah iman itu...

teman,
walau dimana sekalipun tahapnya,sama-samalah kita update iman kita...
tingkatkannya dengan sentiasa berubudiah kepada Allah..
dalam erti kata lain,sama-sama kita merasakan diri ini adalah hamba..
hamba kepada Allah swt...
di mana satu hari nanti kita akan kembali menghadapnya....
marilah kita sama-sama melengkapkan diri untuk bertemu Allah swt...


Alhamdulillah,cuti semester sudah pun bermula...apa lagi yang ditunggu oleh setiap pelajar kalau bukan cuti semester kan?cuti yang menjanjikan masa lapang yang penuh nikmat..kita bebas untuk melakukan apa sahaja tanpa batasan...tapi,

sedarkah kita...
saat paling bahaya bagi aqal adalah apabila diri kita menganggur dan tidak berbuat apa-apa. orang seperti itu,ibarat kereta yang berjalan dengan kecepatan tinggi tanpa pemandu yang akan memudahkan kereta itu membelok ke kanan dan ke kiri.

ada juga kajian yang mengatakan, apabila kita kurang berfikir...tahap IQ kita juga akan menurun...mungkin kerana kurangnya penggunaan otak..sepertimana yang kita tahu,otak dijadikan untuk sentiasa berfikir..sentiasa berkerja..

apabila kita merasakan diri kita lapang tanpa kegiatan, bersiaplah untuk bersedih,gundah, dan cemas. kenapa yer? ..
kerana dalam keadaan kosong itulah fikiran kita akan merawang entah kemana.mengingati kisah silam, menyesali masa kini hingga berasa cemas akan masa depan yang belum pernah dialami. dan itu, membuat aqal fikiran tidak terkawal dan mudah terlepas dari kawalan.


justeru,saya nasihatkan kepada teman-teman dan diri ini jua agar mengerjakan amalan-amalan yang bermanfaat, yang mana lebih baik daripada terlarut dalam kekosongan yang membinasakan.

kerana itu,teman-teman,
marilah kita sama- sama bangun...mengerjakan solat,baca buku ilmiah,bertasbih, mengkali, menulis, mengemas atau berbuatlah sesuatu yang bermanfaat bagi orang lain untuk mengusir kekosongan itu!...

ayuh teman...
bunuhlah setiap waktu kosong dengan "pisau" kesibukkan!...

dipetik dari buku la tahzan,
Dr Aidh Al-Qarni.

Sunday, November 8, 2009

nikmat masa


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

dalam kehidupan kita seharian,betapa banyaknya nikmat yang Allah berikan kepada kita..nikmat-nikmat yang diberikan secara percuma..tanpa bayaran yang dikenakan..istimewanya kita hamba-hambanya..tetapi sejauh mana kita bersyukur?

seusai praktikal bulan september yang lepas..saya dan kawan-kawan boleh dikatakan dalam tempoh cuti yang sangat panjang.manakan tidak semester baru kami akan bermula pada hujung december..insyaAllah semester terakhir buat kami semua..sebelum benar-benar bergelar seorang guru..doakan yer =)

saya rasakan masa lapang ini satu nikmat yang sangat ternilai banyaknya..sayang sekiranya tidak manfaatkan sebaiknya..bak kata pepatah "masa itu emas"..."time is golden"...

kerana inilah,saya mengambil keputusan untukmenjadikan masa sebagai satu tajuk untuk research saya...melihat sejauh mana pelajar-pelajar cemerlang di fakulti mengurus masa...

kata pepatah arab
"masa itu ibarat pedang,jika kamu salah menggunakannya...pasti ia akan membunuh kamu"...

kadang-kadang,bila masa lapang datang..kita menyalah gunakannya...dalam kata lain mensia-siakan masa..adakah kita lupa,setiap apa yang kita lakukan akan dipersoalkan di akhirat nanti?..peringatan untuk diri saya juga,yang sentiasa lalai dengan nikmat masa...

kerana itulah kita perlu kepada suasana yang soleh.yang mengingatkan kita kepada tanggungjawab kita yang sebenar.tanggungjawab yang perlu dipikul walau dimana kita berada,walau sesibuk mana keadaan kita...lalainya diri ini...

tuntutan sistem pada hari ini..bebenar menguji kita..
seharusnya kita bijak dalam melaksanakannya tanpa meletakkan ke tepi tanggujawab yang perlu kita galas....tanggujawab sebagai seorang dai'...

untuk post kali ini..saya tak berniat untuk bercerita panjang.sekadar untuk mengingatkan diri saya yang sentiasa lalai..lalai dengan nikmat-nikmat yang Allah berikan...
astaghfirullah hala'zim..

selingan
beberapa minggu lepas,seorang sahibah telah berkunjung kerumah..saya sempat copy beberapa lagu nasyeed dr laptopnya..
seperti mana yang teman-teman sedang dengar sekarang...
lagu versi arab dr muhammad al-husayn...
kali pertama mendengarnya,sayu saja rasa..walaupun tak sepenuhnya makna saya tahu...
alhamdulillah...
saya cuba search lagu ni dalam youtube...
melihat maknanya sangat menyentuh hati ini..
dan saya ingin berkongsi dengan teman...



itu sahaja buat kali ini...sama-sama kita doakan,moga kita tidak lalai dengan nikmat-nikmat yang Allah berikan..sama-sama kita gunakannya untuk mencapai redhaNya...

Monday, November 2, 2009

bittaufiq wan-najah!!

Bismillahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum wbrt...

kaifa hal yer adik-adik dan teman-teman seperjuangan...pastinya kalian sekarang ini sibuk dengan musim peperiksaan..terasa rindu pula dengan suasana exam..dimana kita benar-benar bergantung harap dengan pertolongan Allah swt...pertolongan yang mengizinkan kita untuk menjawab soalan sebaik mungkin....

kata-kata hikmah
ingat lagi perjumpaan terakhir kita di rumah makcik?perjumpaan yang diadakan sebelum minggu exam bermula..sebelum semester berakhir...tak ramai antara kita yang dapat hadir..jadi dikesempatan ini,kak ingin coretkan kata-kata makcik..kata-kata nasihat sebagai peringatan buat kita semua...

makcik faridah
makcik mengingatkan kita agar menjaga hubungan dengan Allah sepanjang musim exam ini..jagalah solat malam...hidupkan malam dengan bertahajud kepada Allah swt...
harapkan pertolongan dariNya...hanya Dialah yang mampu untuk menolong hamba-hambanya...bergantung haraplah kita kepada Allah...sesungguhnya kita hamba yang lemah,hanya mampu berusaha..natijahnya Allah yang tentukan...

makcik ubaidah
makcik berpesan supaya kita mempunyai matlamat yang jelas..matlamat belajar bukan untuk mendapat A atau medapat gelaran "pelajar cemerlang"...tetapi,matlamat utama adalah untuk mencapai keredhaan Allah swt...dimana apa yang kita lakukan,kita cuba untuk mencapai redha Allah..sekiranya kita bersungguh-sungguh membuat ulangkaji,membuat diskusi bersama kawan-kawan,tetapi solat entah kemana,solat lewat waktu..adakah Allah redha dengan kita?

mungkin juga kita study sampai lewat malam,pastinya kita lewat tidur kan?..apa akan jadi dengan subuh kita?awal ker atau lambat?..nauzubillah...sama2 kita muhasabah balik...

makcik juga mengingatkan kita semua terhadap ujian-ujian Allah..exam hanyalah satu daripada ujian Allah..sebenarnya banyak lagi ujian yang Allah sediakan untuk hamba-hambanya...ujian yang pastinya menguji keimanan dan juga kesabaran seorang manusia..kepada Allah jua kita memohon pertolongan...

makcik huda
secara ringkasnya makcik mengingatkan kita agar bertawakkal kepada Allah..usaha semaksima mungkin,kemudian berserahlah kepada Allah..Allah lah sebaik-baik tempat untuk berserah...makcik juga menyelitsatu sirah ringkas antara rasulullah dan sahabat.

dimana sahabat ingin meninggalkan untanya seketika dan bertanya kepada rasulullah "bolehkah aku bertawakkal kepada Allah?"...
jawab rasulullah "ikatlah unta kamu di pokok, sebelum kamu bertawakkal"...

ini menunjukan,kita harus berusaha terlebih dahulu..barulah kita bertawakkal kepada Allah..
secara logik akal,kalau kita tak usaha..apa yang kita nak serahkan kepada Allah kan?takkan sekadar doa sahaja?....

insyaAllah itu sahaja yang kak ingin coretkan...
semoga pesanan ini bermanfaat untuk kita semua,insyaAllah...

akhirul kalam,kak ingin berkonsi satu sms dari seorang teman...

"selangkah ke alam perjuangan bererti selamanya dalam kepahitan.

biarlah menangis,terluka,kecewa kerana ditinggalkan kerana Allah

drpd mati

terkambus tanpa mujahadah.


kita tak sanggup selamanya terluka terluka,tp ingatlah setiap titisan

darah luka

dan airmata. itulah mahar kita ke syurga.bila ditanya kenapa

berjuang


itu pahit?



jawabnya kerana syurga itu manis.


moga hati kita sentiasa tabah dalam perjuangan di jalanNya."


terima kasih atas kunjungan kalian...

Saturday, October 31, 2009

catatan dari padang 2

InsyaAllah di sini sambungan catatan misi 2 dari Padang...

Pariaman mempunyai 17 mukim dan kira-kira 320 buah kampong (Desa). Team kami hanya berkhidmat di lima buah kampung. Masjid dan surau di daerah Pariaman memang banyak , kira-kira 620 buah. Banyak masjid yang dibina mengikut suku kaum. Fahaman yang diamalkan disesuatu masjid sering berbeza. Kami sempat solat dibeberapa buah masjid dan itulah yang kami perhatikan.Keadaan dikawasan pendalam jauh lebih teruk. Kebanyakan masjid dan surau tidak terurus dan agak kotor. Ada diantaranya yang tidak memiliki tandas.


Ketika kami memberi khidmat perubatan di Desa Koto Tinggi, Pariaman, kami telah melihat masjid mereka yang runtuh.Maklumat dari jurupandu kami seorang muslimat PKS, masjid itu hanya digunakan ketika majlis-majlis seperti Maulidul Rasul, Isra’ mi’raj dan solat hariraya.Solat jemaah 5 waktu tidak ada. Anjing-anjing berkeliaran seperti ternakan lain. Penghuni pun kebanyakannya orang tua dan kanak-kanak . Sempat seorang pesakit wanita bercerita kepada saya. Dia kesempitan hidup, maklumlah isteri ke 2. Makan pun tidak cukup. Bila dia mengadu kepada suaminya. Suaminya mencadangkan agar dia menjadi seorang pelacur, jalan mudah dapat duit..


” Saya ngak sanggup Pak….walaupun rumah saya hancur, kerjapun ngak ada, saya tak sanggup lakukan itu” Kelopak matanya bergelinangan dengan airmata. Dalam hati saya tertanya juga, apa perlunya dia cerita semua ini, sedangkan tugas saya hanya untuk memberikan rawatan. Walaupun besar kemungkinan dia tidak solat ,tapi saki baki aqidah masih ada. Mental mereka benar-benar tertekan. Apa yang mampu saya katakan agar dia jangan sekali lupa pada Allah, minta dia jangan tinggalkan solat dan banyakkan berdoa agar Allah bebaskan dia dari penderitaan hidup ini. Sememangnya begitulah ujian Allah swt. Kesempitan hidup seringkali banyak menjauhkan manusia dari Allah swt, padahal Allah menjanjikan ganjaran yang cukup besar bagi orang-orang yang bersabar menahan penderitaan.


Kami dibantu oleh seorang relawan wanita PKS Indonesia, baru berusia awal dua puluhan. Melalui syaksiah dan cara dia berinteraksi dengan kami, kami tahu pasti dia seorang remaja yang berada dalam suasana tarbiyah.. Dia bersama abangnya sibuk membantu penduduk kampung mendapatkan rawatan disamping menjadi penterjemah kepada kami. Apabila sampai waktu masuk solat zohor, dia berkata, “ Pak,,,minta ijin, saya mahu solat dulu….” Dia tahu kami akan melakukan solat jama’ & qasar. Dia cukup menjaga waktu solat. Bila ditanya mengenai program tarbiyah yang di lalui , dia kata dia hanyalah sorang “mutarabbi” (orang yang menerima dakwah) dan belum boleh jadi murabbiyah lagi. Terbisik juga didalam hati saya, dimarhalah awal tarbiyah pun mereka sudah biasa dengan “term” arab. Bagaimana dengan kita..???


Menurut Pak Ridwan di sekitar Pariaman ada kira-kira 500 orang mengikut halaqah mingguan. Mereka bersemangat tinggi, bangga dengan vest dan baju yang tertulis dengan organisasi mereka. Mereka berhibur melalui nasyid-nasyid yang membakar semangat dan mencipta nasyid-nasyid jihad yang segar dan bersemangat. Melihatkan mereka, saya terasa sungguh kerdil. Bagaimana keadaan kita disini..kekurangan sensitivity, semangat..orang yang sudah lama berada dalam tarbiyah pun masih mahu dimanjai, tidak mahu menggembleng tenaga untuk kerja dakwah bahkan sukar sekali untuk kita mencari orang-orang yang sanggup menjadi Full-time Da’e..


Di Pariaman kita bukan memikul senjata, bukan mendaki gunung, bukan tidur didalam hutan, bukan menggali mayat-mayat yang busuk…Kita cuma memberi perkhidmatan dan rawatan, sama seperti yang kita lakukan di Malaysia. Hanya yang ada sedikit kepenatan dan keletihan. Tiada sorang pun dikalangan team kami yang mengeluh kesal , tapi yang ada hanyalah senyum kepuasan. Sungguh kami terasa puas dapat menyumbang kepada ummah pilihan iaitu ummat kepada deen yang suci ini, iaitu Islam. Walaupun nilainya tidak seberapa. Memang benar, bila kita turun ke medan amal, kita akan terasa lebih izzah terhadap kerja-kerja islam dan terasa satu kerugian jika kita berlambat untuk melaksanakan kerja-kerja ini. Jika sekalipun kita tidak mahu melakukannya, orang lain akan tetap melakukannya..dan kita akan terus ketinggalan..


Betullah rasa hati seorang sahabat Rasululllah Amr ibnu Al Jamuh ;


Amr ibn Al Jamuh, seorang yang tempang, memiliki 4 anak remaja yang ikut berperang bersama Rasulullah.Amr mahu ikut berperang bersama Rasulullah.Anak-anaknya berkata “ Allah telah memberi kemudahan kepada bapa,Bapa boleh duduk dirumah saja, biar kami menggantikan bapa kerana Allah tidak mewajibkan Jihad keatas bapa “. Lalu Amr ibn Al Jamuh telah merayu kepada Rasulullah saw dan berkata, Wahai Rasulullah, anak-anak saya telah menghalang saya untuk berperang bersama anda.Demi Allah saya sangat berharap hendak mati syahid agar saya dapat berjalan dengan kaki tempang saya didalam syurga.” Lalu Rasulullah saw telah bersabda kepadanya “Adapun engkau maka Allah tidak mewajibkan jihad keatas engkau” Kemudian Rasulullah sw telah bersabda kepada anak-anaknya”Apakah salahnya kamu berdoa semoga Allah mengurniakan mati syahid kepada ayahmu?. Kemudian Amr Al Jamuh keluar bersama Rasulullah lalu dia gugur syahid pada hari perperangan uhud.


Allahu Akhbar….seorang sahabat yang telah pun uzur dan tempang kaki, terlalu sedih kerana tidak dapat mengikuti angkatan perang Rasulullah saw, sentiasa berikhtiar untuk pergi berjihad. Kita pula bagaimana? Adakah kita berusaha sungguh-sungguh untuk menyahut seruan jihad dan menyumbang tenaga ataukah kita masih berkira-kira untuk waktu dan tenaga yang akan kita bazirkan untuk suatu pekerjaan yang tiada gaji ini?...Semua ini hanyalah sekadar latihan, tadrib dalam bentuk realiti… Saya memohon ampun kepada Allah kalau catatan ini ada kesilapan.Ia hanyalah sebagai muhabah untuk diri kita dalam menjalani kehidupan sebagai seorang daie , InsyaAllah. Jika ada peluang masa, saya akan cuba sambung lagi.Wassalam..


Catatan Perjalanan,
Dr.Mohd Ariff B.Abd Rasyid

catatan dari padang 1

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbrt...

Alhmadulillah,marilah kita sama-sama mengucapkan kalimah syukur kepada ilahi di atas nikmat yang diberikanNya.nikmat yang terhitung banyaknya.nikmat-nikmat yang memgizinkan kita untuk hidup hingga ke hari ini...tanpa nikmat-nikmat ini mana mungkin kita dapat hidup seperti sekarang...

masih ingat lagi kejadian gempa bumi di Padang?
kejadian yang meragut ratusan nyawa...

dikesempatan ini,saya ingin berkongsi dengan teman-teman catatan yang telah ditulis oleh salah seorang sukarelawan misi-2 haluan ke Padang.saya sangat mengenali beliau..seorang pakcik yang sangat saya kagumi dengan semangatnya..punyai syahsiah dan akhlak yang tinggi...semoga sifat-sifatnya akan diwarisi oleh cucunya yang baru lahir...umar al-fateh...insyaAllah..

misi ini bukan sekadar untuk memberi bantuan kepada mangsa..tapi yang paling utama untuk membawa sekali akhlak dan syahsiah seorang islam..inilah yang dikatakan medan amal yang sebenarnya...teringin juga rasanya untuk sama-sama merasai suasana sebenar disana...


Catatan Pengalaman di Padang

Hari pertama 14/10/09, kami pasukan kedua Team Misi Kemanusiaan Padang terus dibawa ke sebuah desa di kawasan pendalaman iaitu Desa Batu Mengaum. Kehadiran kami seakan-akan memang dinanti-nantikan oleh penduduk disitu. Wajah mereka kelihatan sugul dan muram terutama dikalangan org dewasa. Rumah mereka rosak atau roboh. Tiada yang selamat. Mereka hanya tinggal di dalam khemah-khemah, ada juga yang terpaksa berteduh dibawah runtuhan atap zink. Keadaan yang menjadi bertambah sulit buat mereka apabila hujan turun. Mereka hanya mengisi perut dengan mee segera, kerana ketiadaan wang untuk membeli beras. Melihatkan kanak-kanak disana, apalah yang mereka tahu tentang sebuah kesengsaraan dari tragedi itu, mereka tetap ceria dan gembira.

Klinik bergerak Haluan dibuka dari jam 3.00 ptg dan berakhir pada jam 10.00 malam. Jumlah pesakit yang dirawati adalah 150 orang. Sememangnya team kami berazam untuk memberi yang terbaik kepada penduduk kampung. Walaupun agak keletihan dengan jumlah pesakit yang ramai, kami sentiasa ceria melayan kerenah mereka dan kanak-kanak.


Situasi disana benar-benar mentarbiyah kami tentang hakikat sabar dalam menghadapi karenah mereka. Mana tidaknya, selepas ubat diberi, mereka meminta pula ubat untuk ibu dirumah, selesai itu, mereka minta pula ubat cacing untuk anak. Pelbagai permintaan dan ragam. Terasa memang geram…tetapi bila diingatkan kembali kita membawa risalah dakwah, ana tukarkan mind-setting dari perasaan geram kepada perasaan kasih sayang dan simpati. Bila ana berikan semua ubat yang diminta ana pun tanya dia “ Macam mana ibu..sudah puas hati? “ Dia pun menjawab “Sangat puas hati pak..terima kasih pak…” dia terus berlalu dari situ sambil tersenyum puas.


Misi kali ini diketuai oleh Akhie Zailani. Beliau sungguh cekap dalam menguruskan perjalanan klinik serta sangat berpengalaman di dalam pengurusan misi kemanusian. Beliau pernah menyertai misi kemanusiaan Haluan ke Acheh dan Jogjakarta, sementara akhie Amri pernah mengikuti misi kemanusiaan Haluan di Pakistan, Akhie Amri dan Akhie Azmi menjawat jawatan sebagai dispenser sementara akhie Hafiz (Haluansiswa) sibuk bertugas sebagai urugambar kami.


Menjelang maghrib, klinik ditutup sebentar. Kami dipelawa untuk menunaikan solat maghrib dirumah seorang penduduk berhampiran dengan klinik. Nasibnya agak baik kerana rumahnya hanya mengalami beberapa keretakan kecil. Ana kagum cara dia melayan kami. Dari percakapannya bolehlah dibuat kesimpulan yang dia amat gembira dengan rawatan dari kami (orang Malaysia). Klinik kemudiannya diteruskan sehingga jam 10 malam. Seorang penduduk wanita datang mendekati kami. Dia merupakan antara yang aktif menguruskan penduduk kampung untuk mendapatkan rawatan. Dia kata “Kami sudah lama ngak senyum pak…tapi hari ini kami boleh tersenyum…” Dari raut wajahnya memang dia nampak ceria. Ana bertanya kembali kenapa kata begitu. Dia jawab “ Sebab semua bapak disini baik-baik dan selalu tersenyum…kami senang sekali.” Terlintas difikiran, rupa-rupanya senyuman kita pun boleh menghilangkan stress dan membuat orang lain tersenyum..


Sebelum berangkat pulang, seorang kanak-kanak menyelinap masuk menaiki kenderaan kami. Dia tidak mahu turun walau beberapa kali telah dipujuk. Semua orang ketawa melihat telatah nya. Kemudian kenderaan kami bergerak. Terasa sebak didada…kita kembali menuju kemewahan hidup. Sedangkan mereka terus tinggal diselimuti penderitaan. Rumah tiada, makan pun susah. Siapalah yang sudi membantu mereka. Kita hanya bersimpati, tapi pernahkah kita menghulurkan sedikit wang untuk membantu mereka, melihat anak-anak menangis. hati terasa sayu....

Kami memang keletihan, keringat pun masih belum kering, perut pun dah terasa lapar. Dalam hati kami ada kepuasan, nikmatnya berada dijalan Allah. Perjalanan yang penuh dengan tarbiyah, makna sebuah kasih sayang, pengorbanan dan kesabaran dalam menempuh ujian.Teringatakan maksud firman Allah "Berangkatlah kamu sama ada didalam keadaan senang atau susah dan berjihadlah dengan harta dan jiwa kamu dijalan Allah.." Ana terlalu bersyukur kerana terpilih mengikuti misi kali ini.Sebelum datang ke Pariaman ana selalu berdoa kepada Allah agar dipilih mengikuti misi ini. Syukur kepada Allah hajat ana termakbul.Ameen.



Catatan Perjalanan,

Dr. Mohd Ariff Bin Abdul Rasyid

Misi-2 Haluan Ke Padang, Indonesia