Saturday, May 29, 2010

RESS'10 - kenangan terindah


Bismilahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah 21-23 mei yg lepas,Allah memberi kesempatan buat

saya dan juga sahabat2 dari IPT seluruh Malaysia menyertai RESS

yang pertama kali di adakan...


dikesempatan masa yang ada saya ingin kongsikan kenangan terindah

sepanjang RESS'10...
PARA PESERTA DAN URUSETIA

ALIRAN AIR YANG MENGASYIKKAN





TRACKING BERMULA



NI KHEMAH PESERTA..KHEMAH URUSETIA?

MASAK-MASAK...SIMPLE TP BEST..SHBT YG MASAK =)


TRACKING DLM HUTAN


SIR ABDUH-ORG KUAT RESS....



saya skrg di PJ,rumah mak dan ayah
insyaAllah,saya akan pulang ke negeri asal saya hari ini...
bait 303 sudah pun di tinggalkan..
tp,masih ada lg barang2..xmuat nk isi dlm kereta..

insyaAllah,hajat di hati ingin berkongsi pengalaman sepanjang RESS...
lebih2 lg...23hb adalah hari lahir saya =)..


disini saya link kan bbrp post dr shbt saya,
bercerita dan berkongsi pengalaman tentang RESS'10...
semoga bermanfaat utk kalian...



Thursday, May 20, 2010

ibumu, malaikatmu...

salman dan umminya di airport sabah,2007..


Assalamualaikum...



insyaAllah di kesempatan yang ada saya ingin kongsikan

bersama satu email yang saya dapat dari seorang teman..




insyaAllah satu perkongsian yang menarik...



semoga bermanfaat untuk untuk kita semua..

insyaAllah...




Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia...



Dia bertanya kepada Tuhan : " Para malaikat disini mengatakan

bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya kedunia,

tetapi bagaimana cara saya hidup disana;

saya begitu kecil dan


lemah ?"




Dan Tuhan menjawab:

"Aku telah memilih satu malaikat untukmu.

Ia akan menjaga dan mengasihimu ."




Bayi bertanya lagi: "Tetapi disini; didalam syurga ini,

apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi,

bermain dan tertawa...

Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia."




"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari.

Dan kamu
akan merasakan kehangatan cintanya dan

menjadi lebih berbahagia"




"Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang

berbicara kepada saya
jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?"

"Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling

indah yang pernah kamu dengar; dan dengan penuh

kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara berbicara."




"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin

berbicara kepadaMu ?"


"Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa"




"Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat.

Siapa yang akan melindungi saya ?"

"Malaikatmu akan melindungimu; walaupun hal tersebut

mungkin akan mengancam jiwanya"




"Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak melihatMu lagi"

"Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku,

dan akan mengajarkan
bagaimana agar kamu bisa

kembali kepadaKu;

walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu"




Disaat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya

sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang

bayi bertanya perlahan :

"Tuhan, jika saya harus pergi sekarang,

bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?"




"Kamu akan memanggil malaikatmu itu: " IBU "



Ingatlah sentiasa..

kasih sayang dan pengorbanan seorang IBU.

Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa.....

Dialah satu-satunya harta yang tiada galang gantinya dunia dan akhirat...





Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar

dengan karenah anak-anak yang sedang membesar....



sesungguhnya Syurga itu dibawah telapak kakimu...




Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

1) Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,

2) Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,

3) Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,

dan dosa-dosa yang silam


4) Di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."






***
khas buat ibu-ibu di luar sana...


sabarlah dalam mendidik anak-anakmu..

semoga pahala, Allah berikan di atas kesabaranmu...

insyaAllah..

Monday, May 17, 2010

tentang hati (2)

dan ini jawapan daripada Al Imam As Syahid Hassan al-Banna...



gambar hiasan sahaja

Imam al Banna menulis,


Saudaraku.

Wa'alakumussalam warahmatullahi wabarakatuh

Saya telah membaca surat mu dan sangat terpengaruh oleh kejujuran bahasamu, keindahan keberanianmu, lembutnya kesedaranmu, dan hidupnya hatimu


Saudaraku, engkau bukan orang yang hatinya mati seperti yang engkau hina. Akan tetapi engkau adalah orang yang perasaanya tajam, jiwanya bersih, dan nuraninya lembut. Seandainya tidak bersifat demikian, tentulah engkau tidak menuduh dirimu dan tidak engkau ingkari perasaanmu. Akan tetapi besarnya semangat dan jauhnya tujuan, membuatkanmu menganggap kecil urusanmu yang besar dan engkau mengharapkan tambahan untuknya. Tidak ada masalah dalam hal itu dan memang itu harus terjadi.


Saya merasakan apa yang engkau kira, saya berjalan sebagaimana engkau berjalan dan saya akan berusaha mengajukan beberapa nasihat. Jika nasihat-nasihat tersebut bermanfaat bagimu dan dengan melaksanakannya engkau lihat dapat menghapus dahaga serta mengobati sakitmu, maka alhamdulillah, atas taufikNya. Namun jika tidak demikian, maka saya senang untuk bertemu denganmu agar kita saling bekerjasama untuk mendiagnosa penyakit dan menentukan obatnya.


Berteman dengan orang-orang khusyu' yang selalu merenung, berbaur dengan orang yang selalu berfikir dan menyendiri, dekat dengan orang-orang yang bertakwa dan soleh yang dari mereka terpancar hikmah dan dari wajah mereka terpancar cahaya, dan hati mereka bertambah dengan makrifat ( dan jumlah mereka adalah sedikit ) adalah obat yg manjur. Berusahalah berteman dengan orang-orang seperti mereka, selalu bersama mereka, kembali kepada mereka, dan engkau sambung ruhmu dengan ruh mereka, jiwamu dengan jiwa mereka serta engkau habiskann kebanyakan waktu kosongmu bersama mereka.


Hati-hatilah dari orang yang 'mengaku-ngaku' . Carilah orang yang kondisinya membuatkan kamu bangkit, perbuatannya membawamu berbuat baik dan jika engaku melihatnya maka engkau mengingat Allah.


Berteman dengan orang-orang seperti ini adalah salah satu obat yg paling manjur, kerana watak manusia sering mencuri, sehingga hatinya terpengaruh oleh hati dan jiwa pun mengambil dari jiwa. Oleh kerana itu, berusahalah untuk menemukan jiwa-jiwa yang soleh sebagai teman

Saudaraku, berfikir, berzikir di waktu-waktu yang bersih, menyendiri, bermunajat, merenungi alam yang indah serta menakjubkan, menggali rahsia keindahan dan keagungan dari alam, meneliti dengan hati dan berzikir dengan lisan tentang pengaruh keagungan yang mencengangkan serta hikmah yang agung ini, termasuk hal yang memberi kehidupan kepada hati dan menyinari pojok-pojok kalbu dengan keimanan dan keyakinan.


Allah swt berfirman

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal" (Ali 'Imran [3] : 190 )


Saudaraku, selanjutnya berfikir tentang masyarakat, melihat berbagai penderitaan, kebahagiaan, kesulitan dan kemakmuran, serta menjenguk orang yang sakit, menghibur orang-orang yang tertimpa bencana dan mengenali sebab-sebab kesengsaraan yang berupa pembangkangan, kekafiran, kezaliman, pelanggaran, sikap mementingkan diri sendiri, egois, terpedaya oleh

hal-hal yang semu, semua ini merupakan sentuhan bagi dawai-dawai hati yang

menyatukan cerai berainya dan menghidupkannya dari kematian.


Maka berusahalah agar keberadaanmu menjadi penghibur bagi orang-orang yang sengsara dan tertimpa bencana. Tidak ada hal yang pengaruhnya lebih kuat terhadap perasaan dari berbuat baik kepada orang-orang yang sangat-sangat membutuhkan, membantu orang-orang yang teraniaya atau membagi rasa dengan orang yang susah dan sedih.


Saudaraku, hati ada di tangan Allah. Dia mengubahnya sesuai dengan kehendaknya. Oleh kerana itu, bersungguh-sungguhl ah dalam berdoa, agar Dia memberikan kehidupan kepada hatimu, membuka dadamu dengan iman dan melimpahkan keyakinan kepadamu sebaga anugerah serta nikmat dariNya. Berdoalah di wakti-waktu mustajab dan waktu-waktu sahur. Kerana doa di waktu sahur adalah anak panah yang meluncur yang tidak berhenti hingga sampai ke 'Arsy. Saya tidak meragukan keikhlasanmu dalam mencapai tujuan dan kejujuran dalam pengakuanmu.


Allah berfirman,

"Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa " (Al Maaidah [5] : 27)


Saudaramu, Hasan al-Banna

Sunday, May 16, 2010

man dies in sujood...


subhanallah...


actually, i am searching a video related with teacher..

since today is a Teacher's day (",)..


unfortunately, i found this video...

than,decide to share it here...


so lucky he is...

died in sujood and in mosque...

very beautiful ending...


i got this video through u tube,


some comment said that:


" the day he died was on January 1 along with the day Friday.

He died before Friday prayers began. at the time of his death,

which most people are still busy with their own affairs,

but he had been in the mosque to pray. "



wallahua'lam...


Friday, May 14, 2010

tentang hati (1)

Assalamualaikum wbt...

insyaAllah dah lama saya ingin kongsikan artikel ini..ianya adalah surat daripada seorang pemuda kepada Imam Hassan Al-Banna. surat ini berkaitan tentang hati..

jom baca,semoga kita sama-sama mendapat manfaat darinya insyaAllah..



Petikan daripada buku Menjadi Hamba Rabbani ; Dr Majdi Hilali terbitan Maghfirah pustaka

Yang terhormat Ustadz Hassan al-Banna,

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati?. Maaf, jika hati yang dimaksud adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang berwarna merah, yang menarik dan melepaskan darahnya, tentu saja lelaki itu memilikinya. Yang dengannya dia dapat hidup dan menjalani kehidupannya. Akan tetapi hati yang bersemangat, kuat dan hidup, sayang sekali dia tidak memilikinya.

Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil, dia juga mengetahui tempat-tempat keburukan meskipun samar-samar.

Seringkali dia merasa benar jika membaca perilaku seseorang dari wajahnya dan dia juga dapat memberi isyarat akan hal itu. Akan tetapi, dia tidak memiliki hati. Jika bertemu dengan teman lamanya yang tidak bersua, dia menyalaminya dan menggenggam tangannya dengan kuat, bahkan memeluknya. Namun, hatinya tetap beku, sama sekali tidak terpengaruh, Dia memberi nasihat kepada orang lain, "Jadilah kalian begini dan jadilah kalian begitu", serta menyebutkan berbagai dalil dan alasan, namun hatinya semakin keras dan tidak terpengaruh.

Dia tersenyum kala menerima berita gembira. Dia juga mengernyitkan dahi saat menerima berita duka. Akan tetapi, kegembiraan dan kesedihannya hanyalah reaksi alami, sedangkan hatinya tetap diam dan tidak tergoncang.

Dia menyatakan cinta dan benci kepada seseorang. Ketika melihat hatinya, hatinya tetap diam tanpa memberi penjelasan.

Dia berdiri menunaikan salat dan berusaha kusyuk, membaca al-Quran dan berusaha memusatkan perhatiannya. Ketika meunaikan solat, membaca bacaan salat dengan nada-nadanya, sehngga orang-orang pun berkata, "Dia tipe orang yang kusyuk". Akan tetapi, ketika meraba hatinya, dia mendapatinya tuli dan tidak kusyuk, walaupun memahami apa yang dibaca.

Ini adalah gambaran yang sebenarnya terjadi pada hati lelaki tersebut. Saya tidak melebih-lebihkan atau menguranginya. Menurut anda, apakah anda dapat mengatakan bahwa hatinya sama seperti hati orang-orang pada umumnya?.

Saya dianugerahi akal, tetapi hati saya hilang. Saya meraskan pikiran saya menyala-nyala, bekerja, hidup dan menunjukkan keberadaannya. Akan tetapi, ketika saya ingin merasakan hal itu pada hati saya, sama sekali tidak menemukannya. Saat ini, anda telah mendengar tentang seorang lelaki yang tidak memiliki hati.

Dia adalah seorang pemuda yang membaiat anda dan anda mengambil sumpah setia darinya. Apakah anda rela seorang tentera anda hidup tanpa hati? Apakah anda dapat membantu menghidupkan hatinya agar bergerak dan merasakan apa yang diucapkan oleh lisannya.

Ini adalah penyakit salah seorang tentera Anda yang akan membuat Anda sedih jika mengetahuinya. Oleh kerana itu, saya tidak menyebutkan namanya, hingga saya memberitahu Anda akan kesembuhannya.



bagaimana balasan daripada Imam Hassan Al- Banna?

Thursday, May 13, 2010

RESS

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt..

alhamdulillah, cuti semester sudah pun bermula. setelah 4 bulan bertungkus lumus sebagai seorang pelajar...

dikesempatan ini saya ingin mengajak semua teman-teman, siswi sahaja (",) untuk ke program yg diberi nama RESS..

Apa RESS yer?

RESS ialah Rekreasi Nasional Siswi..

klik pada gambar untuk image yang lebih jelas



insyaAllah, ini adalah butiran program:

Tarikh: 21-23 Mei 2010

Tempat: Ulu Yam

Yuran Pendaftaran: RM 35 SAHAJA....


AYUH DAFTAR SEGERA!!!


Sila hubungi:
Saudari Hidayah bt Mohd Mahayadin (013-2226879)



klik pada gambar untuk image yang lebih jelas



klik pada gambar untuk image lebih jelas



JOM....JOM....JOM...

Kita pakat-pakat pi..

Berehlah dan Berukhuwwah




Sebarkan dan ajaklah sahabat2 anda..


Tuesday, May 11, 2010

malam kejadian

Alhamdulillah segala puji hanyalah bagi Allah…

Tuhan sekalian alam…


Marilah kita sama-sama merafa'kan kesyukuran kepada Allah swt di atas segala nikmat yang telah diberikan kepada kita…


Semoga kita semua tergolong dalam golongan hamba-hambaNya yang bersyukur…

Alhamdulillah,


Selesai sudah Perhimpunan Perdana Palestine….

Semoga Allah permudahkan rombongan LL4 Gaza yang akan berangkat 15hb ni…



Peluang

Dengan izin Allah, saya dapat ke Stadium Malawati pada 8hb…sememangnya saya hajat untuk kesana..walaupun gathering class diadakan di PD pd 7-8hb…dapat juga saya excuse awal,walaupun tak berapa awal sebenarnya…kalau awal, pastinya saya dapat solat hajat bersama..tapi tak mengapa,apa yang dapat saya saksikan pada mlm tu..benar2 membuktikan kasih sayang kita pada saudara kita di sana juga semangat para pemuda dalam menyelamatkan Palestine…



Ucapan

Setiap wakil2 dari NGO menyampaikan ucapan yang cukup bersemangat…

Wakil dari Turki juga turut hadir memberi ucapan, menyatakan boat dan juga kapal yang sudah bersiap sedia untuk memulakan LL4 Gaza…

Saya masih teringat seorang wakil NGO mengatakan..rombongan LL4 Gaza kali ini ibarat kapal-kapal tentera Sultan Muhammad Al-Fateh yang cuba menakluki kota konstantinapal…

Semoga bantuan Allah sentiasa besama rombongan LL4 Gaza..




Semangat

Tak dapat dinafikan, saya benar-benar kepenatan pada malam itu..lantaran tidur lambat semasa di PD dan juga memandu kereta dari PD ke Shah Alam, menempuh hujan yang saya kira sangat lebat di Seremban…terlintas juga di fikiran, “larat ke nak g stadium ni?”…mata pun berat semacam..


Alhamdulillah, Allah kuatkan juga azam saya dan memilih untuk sama-sama berada di sana…

Sepanjang program berlangsung…saya hanya mampu duduk bersama shbt yang saya kasihi..terasa ingin turun ke bawah menyertai shbh2, merasai kehangatan nasyeed2 jihad, mengibarkan bendera Palestine juga banner Palestine…



Alhamdulillah, walaupun tak turun. Tp, saya dapat lihat adik-adik yang saya sayang dari atas..ibrahim, syofiyah dan juga Atiyah..begitu semangat sekali..subhanallah..semoga keluarga kita sentiasa rasa izzah dengan bumi barakah Palestine..sambil-sambil melihat hadirin,saya nmpak seseorang…saya senyum (“,)…mak pun ada…ayah? Tak dapat dikesan,pastinya disebelah lelaki...


kak long dan keluarga shj tak ada..sekiranya kak long dan keluarga ada, insyaAllah cukuplah RASAISA =)…



link tentang malam kejadian:

haluansiswa

A little khalifatullah