Thursday, October 1, 2009

ribut

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah segala puji hanya bagi Allah tuhan sekalian alam. tuhan yang sentiasa memberikan nikmat yang berpanjangan buat hamba-hambanya jika kita menyedari...

apa khaba yer teman-teman semua?mungkin sekarang ada di antara kita sedang sibuk dengan test dan juga quiz.moga Allah permudahkan urusan kalian..final exam pun tinggal berapa minggu jer lagi..adik-adik yang kat sekolah pun sama juga...

di kesempatan yang ada saya ingin berkongi dengan teman-teman tentang kejadian semalam.kejadian ribut yang kuat dan boleh dikatakan agak luar biasa yang pernah berlaku di kampung saya,pengkalan chepa, kota bharu, kelantan.

sebelum kejadian saya berada di dapur.nk buat puding kastard =) ...dengar bunyi angin yang kuat,saya bergegas menutup semua tingkap rumah.kastard ditinggalkan begitu sahaja di atas meja.

selepas selesai menutup semua tingkap,teringat pula baju-baju yang berjemuran.bergegas pula saya ke luar rumah..dalam hati terdetik,rasa takut nak keluar rumah..astaghfirullah,hati cepat beristighfar,takutkan Allah bukan takutkan ribut..

buka sahaja pintu,hujan sudah mula turun,agak lebat di sertai dengan angin yang sangat kuat.sambil mengangkat kain juga mengutip kain yang terjatuh kerana di tiup angin sempat saya melihat pokok-pokok kelapa,pokok-pokok durian dan pokok-pokok besar yang lain semuanya bergoyang dengan kuat.masyaAllah,sangat dasyat..tak hairan kalau pokok itu tumbang..sambil melihat kejadian tersebut,hati berbisik sungguh dasyat ribut petang ni.yang menciptanya pasti mempunyai kuasa yang lagi kuat..
kuatnya Allah,pencipta ribut petang ini.

sedari hujan makin lebat,saya bergegas masuk ke dalam rumah.hati berasa sedikit tenang.ribut sudah mula reda..tiba-tiba teringat ayam serama,yang kecik dan comei (gambanya ada saya upload diatas).
saya intai dari dalam rumah, alhamdulillah semuanya ada dan selamat dalam rebannya.

saya kembali ke dapur,meneruskan masakan saya.

sebelum maghrib,kedengaran helikopter askar meronda.mungkin melihat dari atas,sekiranya ada apa-apa kemalangan jiwa yang berlaku.rasa bertuah juga berada di Malaysia,baru sedikit kejadian berlaku,sudah ada tindakan susulan..bertuahnya kita berada di Malaysia.nikmat dari Allah yang patut kita syukuri.

pagi ini,saya mendengar berita dari ikim.fm.rupa-rupanya banyak kejadian telah berlaku petang semalam.

disini saya ingin link kan beberapa berita online,untuk maklumat kita semua..
semoga bermanfaat.

kematian remaja

pelajar malaysia di indonesia

gempa bumi di indonesia


apabila membaca artikel-artikel ini dan melihat sendiri kejadian yang berlaku,saya ingin lontarkan satu soalan buat teman-teman dan saya sendiri.apakah petanda kejadian-kejadian ini?apakah janji-janji Allah sudah dekat?...hampirkah kita kepada tanda-tanda besar kiamat?....yang pasti,sudahkah kita bersedia?....

sama-sama kita muhasabah diri,terutamanya saya sendiri..ukurlah sejauh mana HDA(hubungan dengan Allah) kita.


selingan
insyaAllah esok saya akan balik ke tempat saya di barat malaysia.mungkin susah nak dapatkan internet,tapi saya harap dapat luangkan masa untuk update "masa itu kehidupan", kolam saya wadah pertemuan kita =)...

No comments: