Saturday, October 10, 2009

peringatan buat kita semua


Bismilahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt...

apa kaba teman-teman semua di sini.semoga Allah swt memberikan kalian kesihatan yang berpanjangan.kesihatan yang mengizinkan kita sentiasa melakukan amal ibadah seterusnya melahirkan rasa ubudiah (penghambaan) kepadaNya..

kejadian gempa bumi yang berlaku di padang dan juga sekitarnya,benar-benar menyayat.jumlah kematian merupakan angka yang sangat tinggi,bagi saya.apatah lagi jumlah kecederaan mangsa disana..
moga Allah memberikan kesabaran kepada umat islam disana,atas apa yang telah terjadi...
semua kejadian ini,merupakan susunan daripada yang Maha Kuasa,Allah swt.apa yang dikehendakiNya pasti jadi,walau apa halangan sekali pun.

tapi,kita sebagai umat islam yang menyaksikan kejadian ini serta melihat laporan-laporan di dalam berita,apa yang kita dapat lakukan?
sekurang-kurangnya,marilah kita ambil sedikit hikmah dan pengajaran di sebalik kejadian yang berlaku...

saya ingin berkongsi disini,tentang masa dan tarikh kejadian.
pastinya ada sesuatu disebalik
tarikh dan masa ini,
apabila kita selidiki melalui kitab suci kita Al-Quran...

Kejadian berlaku pada 30:9...
melalui Al-quran....
surah ke 30,ayat 9 mengatakan....


“Dan tidakkah mereka bepergian di bumi lalu melihat bagaimana kesudahan orang-orang sebelum mereka (yang mendustakan rasul)? Orang-orang itu lebih kuat dari mereka (sendiri) dan mereka telah mengolah bumi (tanah) serta memakmurkannya melebihi apa yang telah mereka makmurkan. Dan telah datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan membawa bukti-bukti yang jelas. Maka Allah sama sekali tidak berlaku zalim kepada mereka, tetapi merekalah yang berlaku zalim kepada diri mereka sendiri.”


Kejadian pertama Pertama di padang berlaku pada jam 17:16...
Melalui al-quran...
surah ke 17,ayat ke 16 mengatakan...


“Dan jika kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang yang hidup mewah di negeri itu (agar mentaati Allah), tetapi bila mereka melakukan kedurhakaan di dalam (negeri) itu, maka sepantasnya berlakulah terhadapnya perkataan (hukuman Kami), kemudian kami binasakan sama sekali (negeri itu).”


Kejadian susulan di padang berlaku jam 17:58…
Melalui al-quran...
surah ke 17,ayat ke 58 mengatakan...

“Dan tidak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakan sebelum hari kiamat atau Kami siksa (penduduknya) dengan siksa yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Luh Mahfuz)”

Gempa bumi di jambi berlaku jam 8:52
Melalui al-quran...
surah ke 8,ayat ke 52 mengatakan...


“(Keadaan mereka ) serupa dengan keadaan pengikut fir’aun dan orang-orang yang sebelum mereka. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah , maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sungguh Allah maha kuat lagi sangat keras seksanya.”


sama-sama kita renungkan...
semoga kita termasuk dikalangan orang-orang yang mendapat hikmah dan pengajaran...


selingan
moga Allah permudahkan urusan anggota relawan haluan ke Padang...

wallahua'lam...

No comments: