Saturday, February 6, 2010

presentation

Bismilahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum wbt...


Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah tuhan sekalian alam. yang sentiasa melimpahkan rahmat dan kasih sayang kepada hamba-hambaNya. sentiasa membantu dan menunjuk jalan kepada hamba-hambaNya yang lemah.


minggu kelima bagi semester lapan sudah pun melabuhkan tirai. minggu yang menuntut saya dan juga rakan-rakan bertungkus lumus menyiapkan persiapan untuk dua presentation dan satu test. bila sebut tentang presentation,pastinya memerlukan kerjasama antara kumpulan.
setuju?

jika tidak, bagaimana presentation yang berkesan mampu di sampaikan?

alhamdulillah,setiap kali membuat kerja kumpulan. Allah izin saya sentiasa bersama-sama ahli-ahli kumpulan yang mudah dan senang untuk berkerjasama,tambahan house mate sendiri =)..
dah saling ta'ruf antara satu sama lain...
alhamdulillah...


2 presentation untuk minggu ini adalah untuk 2 subject yang berlainan. hari isnin dan juga hari jumaat. alhamdulillah, kedua-duanya kami berpuas hati dengan usaha yang dilakukan..


insyaAllah saya ingin berkongsi dengan kalian salah satu presentation yang kami telah buat, yang baru sahaja selesai pagi tadi.

tajuk nya "teaching science outside classroom (theme park and playground)" untuk subject "creativity and creative in teaching science", SCE 553.nak mengajar pun kene creative yer (",)...kalau tak, student memang tak akan bagi "attention."

kumpulan saya telah diberi tugasan berkaitan dengan trip kami minggu depan.
ke mana yer?
ke sunway lagoon.macam tak percaya jer nak g sana...

tapi, dengan alasan untuk belajar, inAllah hati ini boleh terima..


teringat kata seorang pensyarah,

"kamu ni student bertuah, boleh buat apa-apa sahaja dengan alasan untuk belajar. "

betul juga kata pensyarah tu, belajar ni adalah satu proses untuk menimba ilmu, satu perkara yang dituntut untuk semua orang baik lelaki ataupun perempuan.

Kumpulan saya sedaya upaya cuba untuk menjelaskan tajuk diberi. susah juga yer, apabila kami semua dari major biologi nak mengupas lebih lanjut tentang tajuk ni, kebanyakkannya tentang fizik. Alhamdulillah, Allah permudahkan. pensyarah kami, Dr Beh banyak membantu.

maklumlah, dia sendiri major physic lg arif tentang apa yang kami cuba sampaikan. rasanya, setiap ahli kumpulan kami present, setiap kali itu jugalah dia mencelah. Dr Beh memang macam tu, kami satu kelas dah faham.


untuk subject ni, kami hanya ada meeting sekali seminggu selama 3 jam. setiap minggu, presentation dari kumpulan yang berbeza. untuk mengisi masa selama 3 jam, biasanya setiap kumpulan akan buat aktiviti dalam kelas selepas presentataion. kumpulan saya tidak terkecuali.

aktiviti kami mudah sahaja =). kelas dibahagi mengikut jenis gula-gula yang diberi. setiap kumpulan di beri "toy" yang ada konsep yang telah kami bentangkan, kemudian mereka kene buat "role play" dengan "toy" tu..berbakat juga class mate kami ni berlakon.


insyaAllah,gambar-gambar di bawah boleh menceritakan suasana sebenar.

semasa pembentangan



pendeta dan tasbih sakti



tun dan gasingnya.



ada juga yang tak kering kusi di buatnya.



yoyo dan doreamon


insyaAllah minggu depan ada 2 lagi presentation dan satu test..

doakan saya dan rakan-rakan yer..

moga Allah permudahkan..


2 comments:

TeacherNunu said...

tingat masa kat u dulu.suka buat presentation..tambah lagi bila dapat kawan2 yang best

halawatul iman said...

ni last semester kami d U..semuanya cuba buat yang terbaik =)...nk tinggal kenangan yang manis...