Tuesday, September 8, 2009

Alhamdulillah...selesai...

Bismillahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum wbt....

Apa khaba yer teman-teman semua, semoga semuanya sihat sejahtera di bulan yang mulia ini...bagaimana dengan ramadhan kali ini?moga Allah berikan kesihatan yang terbaik buat kita semua untuk melaksanakan ibadah di sepanjang bulan ramadhan tahun ini.

Alhamdulillah,segala puji hanya bagi Allah tuhan sekali Alam. tiadalah kalam yang paling indah yang dapat saya lafazkan disaat ini, kerana dengan bantuan dan izinNya saya dan kawan-kawan telah pun selesai menjalankan sesi praktikal kami di sekolah masing-masing.Alhamdulillah...
permulaan yang agak sukar untuk dilalui oleh setiap "trainee teacher",mana tidaknya...sebelum ni asyik belajar teori sahaja dalam kelas.bila dah masuk ke medan sebenar,barulah tercari-cari teori mana yang harus di pakai...akhirnya,ada juga yang buat teori sendiri =)

berada di sekolah benar-benar membuat saya terfikir tanggungjawab besar seorang insan yang dinamakan guru.di zaman yang serba moden hari ini,cikgu memainkan peranan yang sangat besar.lebih-lebih lagi berhadapan dengan pelajar yang manja pada hari ini,yang sentiasa menharapkan perhatian dari cikgu,juga mengharapkan pembelajaran yang menyeronokkan.
kenapa pelajar manja?pada pendapat saya,ada dua sahaja sebab kurang kasih sayang dari keluarga atau terlebih kasih sayang dari keluarga.

bila kurang kasih sayang dari keluarga,guru-guru di sekolah lah menjadi tempat untuk mereka menumpang kasih...cikgu-cikgu praktikal lah biasanya menjadi perhatian mereka.mana tidaknya,cikgu-cikgu praktikal,semuanya muda-muda...macam kakak jer...

bila terlebih kasih sayang dari keluarga,pelajar susah menerima arahan dari guru dan pihak sekolah.ada sahaja alasan yang diberi.kadang-kadang peraturan sekolah tidak dipatuhi,apabila di tegur atau di denda,pastinya ibubapa akan datang ke sekolah...susah juga yer bila situasi macam ni terjadi.

mana-mana sekolah pastinya menhadapi situasi sebegini kerana inilah realiti sekolah pada hari ini.macam tak percaya kan?

guru ibarat lilin
dulu saya tak percaya guru ibarat lilin,membakar diri untuk menerangi kegelapan.apabila menjadi cikgu selama 3 bulan,barulah saya sedar pengorbanan guru sebenarnya bukanlah ibarat lilin,bahkan lebih daripada itu.sentiasa berkorban untuk pelajarnya. pengorbanan ini lebih bermakna bagi cikgu tersebut jika dia benar-benar ikhlas dalam kerja-kerja yang dilakukan.

4 baiduri dan 4 zamrud
dua kelas yang mempunyai sedikit sebanyak perbezaan.namun,memberikan saya pelbagai kenangan...insyaAllah banyak kenangan manis =) ....kenangan indah yang tidak mungkin terucap.
teringat pada hari pertama mendapat senarai nama mereka,tak tahu nak di gambarkan macam mana.mana taknya..sebelum ni,saya tak pernah berpeluang mengenali orang cina dengan lebih dekat walaupun diri sendiri ada keturunan cina.tp, alhamdulillah saya dapat menghafal nama mereka.walaupun pada awalnya,ada juga yang tersalah sebut =)....

rasa rindu pula hendak panggil nama-nama mereka.shenrun,wee juan,hema,logas,zai kai, wee seh,beng sheng,gopi...nama-nama yang selalu buat bising.tapi pandai...semuanya lelaki...

4 baiduri

tapi,sedikit rasa tidak puas hati..pada hari terakhir,Allah izin kamera

not well function.hanya beberapa gambar sahaja yang boleh di ambil...

mungkin ada hikmah disebaliknya..


insyaAllah gambar yang tersimpan di ingatan tiada nilainya...

jika orang bertanya,bagaimana pengalaman menjadi cikgu praktikal?

pastinya,saya ada pelbagai pengalaman yang boleh dikongsi bersama insyaAllah =) ...


alhamdulillah...

inilah pengalaman yang tidak ternilai dapat saya rasakan..


ini sahaja buat kali ini,terima kasih kerana sudi berkunjung..

insyaAllah pada masa akan datang saya ingin berkongsi dengan teman-teman semua tentang

satu malam yang sangat istimewa..


malam lailatul qadar...

sama-sama kita jadi pemburu malam lailatul qadar...

beberapa hari sahaja tinggal..

No comments: