Saturday, August 20, 2011

palestine dan ramadhan

bismilahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah,segala puji hanya bagi Allah...


Apa khaba ye teman-teman yang dikasihi sekalian?
bagaimana dgn ramadhan kali ini?sudah pertengahan kita ni...20 yang pertama menuju ke pengakhiran..insyaAllah 10 terakhir akan datang juga..tapi, sebagai orang yang beriman dan bertauhidkan kepada Allah swt.bukan 10 terakhr yang kita nantikan, sepatutnya, awal ramadhan lagi kita cuba untuk memaksimakan amalan ibadah kita..teringat kat pck shaari ptg semalam, orang yang beriman menggunakan peluang ramadhan pada tahun ini, sejak awal ramadhan lagi..bukanya sampai 10 terakhir baru nak tingkatkan amalan...


alhamdulillah, pada hari selasa yng lepas, satu program ceramah telah diadakan di sekolah saya yang disampaikan oleh wakil aman palestine. ceramah disampaikan lebih kurang sejam lebih.walaupun ringkas, pada saya ianya cukup untuk mengingatkan pelajar tentang saudara seakidah yang berada disana, dan pastinya untuk peringatan diri saya juga...


tujuan ceramah ini diadakan adalah untuk mengutip derma kepada rakyat palestine, sepertimana yang kita sedia maklum, di bulan ramadhan kita digalakkan memberi sedekah dalam apa jua bentuk.memberi wang atau mungkin juga memberi makanan atau iftar untuk berbuka puasa.


alhamdulillah, walaupun dari pemerhatian saya pelajar asrama lelaki tidaklah semua yang hadir berbanding dengan pelajar perempuan.namun, saya harap sedikit sebanyak ianya dapat memberi kesan kepada yang hadir.semoga yang hadir dapat kongsikan apa yang mereka saksikan dalam paparan video kepada kawan mereka.



lagu palestine oleh gabungan kumpulan nasyeed malaysia....dengar dan lihat banyak kali, makin meninggi rasa benci kepada zionis



sama-samalah kita semua mendoakan saudara seagama, 
seakidah kita di sana..
masih ada lagi antara kita yang tak ambil tahu, 
dan tidak tahu apa yang terjadi di palestine...

teringat, pada satu hari, pelajar saya menegur tentang sticker yang saya tampal di kalkulator saya,sticker yang tertulis " palestine, we are with you" dan juga beberapa bendera palestine..

insyaAllah, itu sahaja untuk kali ini..terima kasih atas kunjungan teman-teman yang dikasihi...
ramadhan sudah menuju ke penghujungnya..
sama-sama kita tingkatkan semua amalan...
dan jgn lupa untuk menjadi pemburu lailatul qadar..

No comments: