Sunday, December 26, 2010

kmk kelantan 2010

Alhamdulillah,pertama-tamanya dan buat selama-lamanya,hanya padaNya kita panjatkan syukur pengharapan dan pergantungan kita kepada Yang Maha Pencipta, melancarkan segalanya. Kem Minda Kreatif (KMK) 2010 telah berlangsung dengan jayanya di Kem Jeram Mengaji Pasir Puteh, pada 17 Dicember 2010 - 19 Dicember 2010 3hari 2 malam, seramai 81 orang peserta yang datang dari pelusuk negeri Kelantan.tahniah kepada adik-adik, kerana berjaya mengisi masa cuti kali ini dengan menyertai KMK 2010. Ada adik peserta, sampai lewat kerana sesat xjumpa jalan.alhamdulillah, Allah izin sampai jg..


insyaAllah dikesempatan ini, saya ingin kongsikan serba ringkas kmk kelantan 2010 yang telah pun tamat...
alhamdulillah Allah izinkan kmk kali ini dapat berjalan dengan lancar...



Ice breaking
Sebelum  sesi bermula, adik-adik peserta nampak segan dan malu antara satu sama lain, tidak mahu berpisah dengan kawan-kawan dari sekolah yang sama, Alhamdulillah,di akhir sesi ice-breaking, adik-adik mula bercakap dan bertegur sapa dengan kawan-kawan baru juga dapat berkenalan dengan brother and sister yang merangkap fasi.



 

Kembara minda kreatif
masa yang ditunggu-tunggu setiap peserta, kembara minda kreatif atau explore race.Alhamdulillah, sepanjang program berjalan saya sempat meninjau pergerakan adik-adik. Semuanya seronok dan menghayati aktiviti di setiap check point. mudah-mudahan objektif setiap check point turut tercapai..insyaAllah

Antaranya check point yang menarik:

tasmi' ayat dan hadis hafazan sambil berendam dalam air

erm,agaknya bila dah dok dlm air ni, boleh ker tasmi' ni?

Terowong Palestine di mana adik-adik dikehendaki masuk kedalam terowong dan merangkak didalamnya sehingga ke penghujung. dalam terowong tu, gelap tiada cahaya...begitulah juga kehidupan remaja2 di palestin.





 
 



Lebih mencabar sepanjang tempoh kembara berlangsung hujan turun renyai-renyai dan kadang kala lebat menguji ketahanan fizikal peserta, dengan pertolongan Allah, Alhamdulillah segalanya berjalan dengan baik. Alhamdulillah, Allah bagi kesempatan  keada peserta dan juga urusetia menunaikan solat berjemaah di dataran  berpayungkan langit kebesaran Allah yang masih hujan dan berlantaikan tar, pengalaman yang pastinya sukar dilupakan..insyaAllah.




Alhamdulillah, ukhuwah antara peserta menjadi bertambah erat apabila adanya kenangan manis menyuap makan sahabat yang dikasihi.hari pertama, segan je nampak, tp bila masuk hari kedua mcm tak sabar pula nak suap sahabat. bak kata brother and sister " suapan pertama untuk sahabat"...indah sungguh ukhwah ni..


sudahlah makan bersuap, makan dalam talam pula...
adik-adik yang tak biasa makan dalam talam..
insyaAllah lepas ni dah blh biasakan diri..
dah ada pengalaman..
best tak?






alhamdulillah, akhirnya kmk kelantan 2010 telah pun melabuh tirainya...
semoga adik-adik mendapat pengisian yang bermanfaat dan berfaedah sepanjang kmk berjalan..
apa yang baik, amalkan dan kongsikan dengan orang lain...ilmu yang dikongsikan itu lebih bermakna.insyaAllah


kepada fasi dan urusetia, tahniah atas sumbangan dan tenaga kalian..
moga Allah menilai dengan sebaik-baik nilaian...insyaAllah..

tak lupa juga kepada haluanita yang turun padang,memasak untuk peserta, fasi dan urusetia..jazakilahukhoir...



2 comments:

spijpnperlis@gmail.com said...

Wah..pengalaman solat di open air pasti menakjubkan...

Tahniah KMK Kelantan!!

Thumbs up...

halawatul iman said...

alhamdulillah..
Allah bg kekuatan..

kmk perlis apa kurangnya..