Thursday, October 21, 2010

selingan...

bismilahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..

sebelum saya memulakan bicara, izinkan saya mengajak rakan-rakan dan juga teman-teman, ayuhlah kita ucapkan alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah. dengan rahmat dan kasih sayangNya kita dapat lagi hidup di dunia ini seterusnya menikmati nikmat yang Allah berikan kepada kita terus menerus tanpa henti. betapa kasih dan sayangnya Allah kepada kita.sentiasalah kita syukuri nikmat Allah yang paling besar dalam diri kita, nikmat islam dan juga iman. sama-samalah kita pelihara nikmat ini. janganlah kita mengikut sesetengah golongan yang tidak menhargai nikmat yang paling berharga ini, kerana mereka telah leka dengan nikmat Allah yang lain...semoga Allah mengampuni dosa mereka.

apa khaba yer teman-teman yang dirahmati Allah?maaf dipinta jika air di kolam ini sudah lama tidak berkocak..walaupun pada pandanagn saya, kolam ini tidaklah sedalam mana pengisiannya..namun saya hajat sangat kepada sesiapa yang hadir dapatlah mengutip mutiara,walaupun sebiji (",)...insyaAllah

alhamdulillah, Allah izinkan saya menjadi guru ganti di seru al-hilal walaupun sek ren, sek swasta namun amanah yang diberikan bukanlah ringan.tambahan kanak-kanak di zaman yang serba moden ni. jangan tak percaya yer, ada murid yang tanya "cikgu ada facebook?" tergamam juga bila pertama kali ditanya. sek ren dah pandai main fb? hebat kanak-kanak sekarang...bila saya tanya, "siapa yang ajar guna?" dengan bersahaja dia jawab, kakak saya...

suka main
pada peringkat awal saya di sekolah. saya menghadapi sedikit kesukaran dalam menangani masalah disiplin pelajar. terutamanya bab denda dalam kelas. kalau zaman saya sekolah dulu, kita sangat hormat cikgu. nak borak-borak kosong dengan cikgu pun takut. tapi sekarang tidak lagi. dulu, kalau cikgu masuk kelas terus senyap. tapi, sekarang ni, nak suruh duduk, keluarkan buku dah ambik masa 5-7 minit.ada je kerja nak buat, tepuk kawan, tukar tempat, asal pensel dan macam-macam lagilah..mungkin inilah yang dialami oleh cikgu yang kurang pengalaman seperti saya..kene perbaiki ni,insyaAllah..

denda
berpeluang mengenali cikgu-cikgu yang berpengalaman, saya rasa sangt bertuah. saya suka cara kak chik denda pelajar. antaranya, kena tulis astaghfirullah banyak-banyak. terpulanglah pada kesalahan. bawah tulisan kene tandatangan ibubapa. ada juga yang kene denda solat. solat sunat dhuha =)...pada pandangan saya inilah perbezaannya. cara cikgu mendidik murid-murid, melalui denda, ada juga unsur-unsur tarbawi..jangan tak percaya ye teman-teman, kalau saya bagitahu disini, denda bukanlah benda yang ringan. denda boleh menyebabkam pelajar takut dengan cikgu, dia takut bukan hormat. dia buat kerja rumah bukan untuk belajar, tapi takut cikgu marah...buat semua cikgu dan juga bakal cikgu. fikirlah inisiatif, cara dan juga kaedah denda yang berkesan kepada murid-murid. bukan sekadar untuk menyedarkan kesalahan mereka, tapi untuk mendidik mereka.nama pun mendidik kan?...

jawi
di seru, pemahaman saya tentang tulisan jawi sedikit teruji. ada satu kelas, murid tanya "cikgu, ja ke ca?"..kadang-kadang kita sendiri boleh keliru..untuk kurangkan keliru, biasanya saya akan tanya balik
" awak rasa?ca ke ja?"
"ca cikgu."
kemudian saya akan tanya satu kelas, jika semua kata ca. saya akan jawab " ca lah,insyaAllah"....
itulah strateginya...
sekarang ni saya sedang siapkan kertas peperiksaan, kene guna tulisan jawi..alhamdulillah. saya refer di web ini ejawi online. buat teman-teman yang nak belajar, silakan..

kalau dicerita pasal seru, memang banyak perkongsiannya.doakanlah saya supaya dapat mendidik murid-murid dalam suasana yang tarbawi..insyaAllah..bila fikirkan cabaran mereka bila dewasa kelak, saya nak kongsi macam-macam dalam kelas..betapa perlunya kita kepada islam dan hubungan yang kuat dengan Allah swt..


terima kasih kerana kujungan kalian ke kolam ini..
semoga Allah berkati dan rahmati kita semua..
insyaAllah



semoga Allah pandu kita semua menuju jalan lurus. 
jalan yang Dia berikan nikmat. 
bukan jalan mereka yang sesat..insyaAllah..



No comments: